tisdag 18 januari 2011

Idag har Hildur namnsdag!

Jag får ofta frågan om varför min nätbutik heter just Hildur. Min farmor som var en otroligt omtänksam kvinna och har betytt mycket för mig hette Hildur. Jag tycker att det är ett vackert och personligt namn som känns trovärdigt och rejält.

Egentligen började jag använda Hildur som ”märkesnamn” när jag 2003 hade en egen kollektion med kuddar, väskor, tehuvor, mm som jag sydde av ekologiskt tyg, gamla spetsar och kökshanddukar. Detta gjorde jag under min mammaledighet men när jag sedan började jobba heltid igen fanns inte mycket tid till kreativa projekt vid sidan av.

2007 när vi bestämde att vi skulle öppna en nätbutik med ekologiskt innehåll funderade vi på namn men kom inte på något bra och eftersom redan domänen hildur.se var registrerad så körde vi på det. Och det har funkar bra :)



Fakta om namnet Hildur:
Hildur är ett namn med fornnordiskt ursprung, en form av hild som är bildat från ordet hildr - strid. Kring förra sekelskiftet var Hildur ett modenamn, men det är inte särskilt vanligt numera, speciellt inte som tilltalsnamn. 31 december 2005 fanns det totalt 3 763 personer i Sverige med namnet, varav 1 528 med det som tilltalsnamn.
Källa: Wikipedia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar