tisdag 21 januari 2014

E-handelns tuffa ekonomiska verklighet


Alla vet nog att det är tufft att driva handel idag och enligt Posten så går 95% av alla e-butiker back. Bland annat beror det på höga kostnader för frakter och returer samt att handeln har skämt bort konsumenten med både stora reor och en uppsjö med rabatter.

Ibland funderar jag på om jag ska fortsätta driva Hildur.se eller om det vore smartare att lägga ner. Det är många som har försvunnet under mina sex första år som e- handlare - både konkurrenter och leverantörer. Det pumpas in extremt mycket pengar i e-handelsbranchen men det är inte många som går runt. Vi har valt att lägga min tid som insats men jag tar fortfarande inte ut någon lön på firman. Men eftersom vi ändå tror mycket på idéen med ekologisk, juste och snygg konsumtion så kämpar vi vidare.

I början av januari tog vi beslutet att höja fraktfrigränsen från 750kr till 950kr. I en e-handelsvärld där många kör med fria frakter och fria returer var det ett tufft beslut. Dock var det nödvändigt för att vi ska kunna överleva på lång sikt. Nu har det gått några veckor och försäljningen har faktiskt ökat rejält. Det finns hopp om att vi snart inte tillhör de 95%....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar