onsdag 12 juni 2013

New York – den vänliga staden


Det första som slog mig när jag kom till New York var att alla var så hjälpsamma och trevliga. Inte så mycket hade förändrats sedan jag var där sist, 1999. Visserligen fanns inte längre Twin Towers i staden siluett men alla vackra skyskrapor som Chrysler building, Flat Iron Building och Empire State Building stod stadigt kvar. Förutom den härliga mixen av olika folk gillar jag alla gamla stenhus i New York som andas tidigt 1900-tal.

Här vill jag dela med mig av några New York tips:

The Staten Island Ferry
Vill du se staden från vattnet är färjan från spetsen på Manhattan till Staten Island ett folkligt och gratis alternativ. Turen tar ca en timma och du ser Frihetsgudinnan och Ellis Island på fotovänligt avstånd. 

Central Park
Ta en halvdag i Central Park. Koll in folk, ät en glass, gå upp i Belvedere Castle och kolla utsikten, försöka att förstå hur baseball funkar och avsluta med att äta på The BoatHouse. (ja, det var där Madeleine träffade sin Chris). Lakeside är lite stiligare men efter en svettig dag i parken funkar Outseide bar utmärkt. Fantastiskt god gazpacho!

High Line Park
Promenera i luften på den nedlagda upphöjda järnvägen från West 28th Street och avsluta med en närproducerad saftglass vid Gansevoort Street. The High Line är fin och tillrättalagd men jag trodde nog att den skulle vara mer naturlig och hippieaktig.

Magnolia Bakery
eller något annat läckert bageri som du springer förbi…Smaka på söta cupcakes och köp en miljövänlig kasse som minne. Magnolia Bakery finns på flera ställen i New York bland annat i Central Station.

Central Station
En fantastiskt vacker byggnad som du känner igen från flera filmer. Gå en trappa ner och ta en glass eller fika. Ställ dig utanför Oyster bar och prata i valvbågen. Ljudet förs över till andra sidan bågen. Kul! Besök matmarknaden, få inspiration och köp en god chokladbit eller något annat smaskigt. Här finns en hel del närproducerade läckerheter.

Ta en fika på Pret A Manager
Pret är mitt absoluta favoritfik som jag upptäckte i London för något år sedan. Prisvärt, hög kvalitet och en hel del ekologiskt. Perfekt för en snabbfika. Finns på flera ställen i New York. Köp hem en av deras barer till mig!

Eataly
När jag stod vid den runda klockan rätt framför spetsen på Flatiron Building och tittade åt höger fick jag se en skylt med gelato. Eftersom min dotter började bli lite trött tänkte jag att lite glass piggar upp. Vi kliver då in Eataly och en ny värld öppnar sig. Bakom den diskreta fasaden döljer sig en hel saluhall med olika avdelningar med ostar, delikatessers, frukt, grönt, vin, sötsaker, färsk fisk, öl, oljor, kakor, böcker, mm. Några står och gör färsk pasta och andra bakar pizzor. Jag älskar Italien så det var ett riktigt paradis för mig. Här kan man både äta på plats i en av de många restaurangdelarna eller ta med sig något hem. Även om det är ganska absurt att åka tvärs över Atlanten för att uppleva Italien är Eataly väl värt ett besök.


Se solnedgången från The Rock
Att se solen gå ner över Manhattan från Rockefeller center är en fantastisk syn. Köp biljetter i tid, åk upp när det börjar skymma och se till att ha gott om tid när du är där uppe. Förra gången jag var i New York var vi uppe i Empire State Building och det är också en upplevelse. Men jag tror att det inte är lika hysteriskt med folk på The Rock och du får dessutom med ståtliga Empire State Building när du tar kort.   


En vecka i New York går fort och man hinner inte med allt. (Här kommer du kunna läsa om vad jag inte ska missa nästa gång). Jag skulle kunna ge massa tips till men man ska nog upptäcka sitt eget New York. Jag kommer också dela med mig av mina shoppingtips så fort jag får tid...Hur gick det att hitta miljövänliga kläder i New York?....Kommer strax :)

Apropå New York den vänliga staden så sägs det att efter det som hände den 11 september 2001 blev folk mer vänliga mot varandra och Manhattanborna blev mer rädda om varandra. Inte en enda gång kände vi oss otrygga och vi blev alltid väl bemötta. I Love NY!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar