måndag 23 januari 2012

Hur eko var Formex?


Två gånger om året, i januari och september, går Formex av stapeln på Stockholmsmässan.  Dit beger sig inköpare för att kolla trender, inspireras och göra inköp. För mig var det första gången på flera år som jag besökte Formexmässan.

I min jakt på snygga, ekologiska och juste producerade produkter sökte jag igenom mässans ca 800 utställare. Jag hittade en del nya roliga leverantörer och har köpt in både snygga väskor, kuddar och hudvård. Men av alla utställare så var det nog inte mer än 10 som arbetade med ekologiska eller återvunna material. Ganska sorgligt. När jag startade Hildur för snart 5 år sedan trodde jag att utbudet skulle öka men nu verkar det snarare minska.

Det som var positivt på mässan var att Spirit of Maya som kommer med flera fina nyheter när det gäller både modeller och färger.  Även Bellio kommer med nya modeller på sina mössor, Iphonefodral och kort. Hade jag haft en mer renodlad e-butik för barn hade jag helt klart även sålt deras fina Belliotofflor.  Apple & Bee hade en snygg monter och alla deras väskor är superfina. Lärde mig också att det som ger glittereffekt (ser inte så eko ut…) på vissa av väskorna och necessärerna är kross av återvunna glasflaskor. Mer info om de nya leverantörerna kommer när de har levererats och lagts in på Hildur.se. Håll ut och håll utkik!

Från Formex temautsällning. Bildkälla: Stockholmsmässan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar