onsdag 28 december 2011

Obsession och Fashionista

När jag för några år sedan läste Martina Bonniers bok Fashionista så gillade jag den skarpt. Jag tillhör inte dem som köper designerväskor för 20 000 men jag gillar helt klart kvalitetskläder. Jag tillhör faktiskt inte heller dem som handlar på Second hand. Kanske beror det på att jag förknippar begagnade kläder med den fattiga studenttiden. Ni som följer bloggen vet att jag brinner för ekologiska material och slowhopping. Och det som egentligen både second hand och kvalitetskläder handlar om är att förlänga livtiden på plaggen. Färre tillverkade plagg innebär en mindre belastning på miljön. Att vårda sina plagg, såsom Martina beskriver, känns idag nästan lite gammaldags men ack så rätt! Nu har jag kollat in Martina Bonniers bok Obsession - en modefamiljs bekännelser. Jag tycker att den känns lite 80-tal i layouten och den är lite svår att läsa. Det är mer en bok som man bläddrar i. Det är kul att hon skriver om Mette Picaut hudvård och lyfter fram Temple of Spirited living. Martina skriver också lite om ekologisk bomull och återvinning men det är främst långsiktigheten i klädköpen som hon lyfter fram. Det kan upplevas som det är ganska mycket produktplaceringar i Obsession men för mig är den, precis som Fashionista, en lärobok om modevärlden. Jag önskar att båda böckerna hade funnits på 80-talet. Då, när jag gick Beklädnadsteknisk linje i Halmstad och vill bli designer var det inte mycket modeinspiration utan bara sömnadsteknik. Har du ännu inte läst någon av Martina Bonniers böcker så skulle jag främst rekommendera Fashionista som kom som nyutgåva 2010. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar