söndag 28 november 2010

Låt din jul bli slow….

Jag älskar jultiden med, pyssel, knäckbak och julklappsköp. Även när jag var lite var julfirandet viktigt och jag brukade varje år vinna familjens tävling om vem som fick flest julklappar. För mig var det stort och antalet var alltid viktigare än innehållet. När jag själv fick barn (och jag helt plötsligt fick 3 julklappar i stället för 35) gjorde jag naturligtvis på samma sätt som mina föräldrar. Barnen överöstes med många paket på jul. Denna tradition höll på ända tills jag en vår hittade alla julklappar, oanvända under min ena dotters säng. Då kände jag mig både korkad och materialistisk. Visst är det roligt och julfint att ha många julklappar under granen men idag har många barn redan för mycket grejor. Så numera köper jag bara julklappar med slowshoppinginställningen. D.v.s hellre färre och riktigt bra, hållbara julklappar än massor med saker som inte har något värde. Och jularna blir faktiskt lika bra för det.

Så även om vi just nu på Hildur har en tävling på Hildur om årets Hildurjuklapp så vill jag ge årets julklappstips: köp inte för mycket julklappar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar